גוף העבודה

הסרט "שלגיה ושבעת הגמדים"

פילמוגרפיה

תאריך הפצה: 21 בדצמבר 1937357

במאי: דיויד הנד, ויליאם קוטרל, וילפרד ג'קסון, לארי מורי, פירס פירס, בן שרפסטין

הפקה: וולט דיסני

תסריט: טד סירס, ריצ'רד קרידון, אוטו אנגלנדר, דיק ריקרד, ארל הרד, מריל דה מריס, דורותי אן בלאנק, וב סמית

תקציב: $1,488,423

הכנסות: $371,316,184

מבוסס על סיפור מבית האחים גרים.


פרסים
ומעומדויות:

6 מועמדויות, ו11 נצחונות, ביניהם:

  • פרס כבוד של האקדמיה (האוסקר): זכה
  • פרס האקדמיה (אוסקר) עבוד המוזיקה הטובה ביותר: מועמד
  • פרס הגראמי עבוד ההקלטה הטובה ביותר לילדים: מועמד
  • מועצת הביקורות של ארצות הברית בתור אחד מעשרת הסרטים הטובים ביותר: זכה
  • פסטיבל הסרטים של ונציה עבור הפקה: זכה
  • פסטיבל הסרטים של ונציה עבור הסרט הזר הטוב ביותר: מועמד

 

שלגיה

חיצוניות:

מנקהרצםהנסיכה צעירה ויפה שנולדה עם עור לבן כשלג, שיער שחור כעורב ושפתיים אדומות כדם, בעלת מותניים צרות ועיניים כחולות.

 

מקום מגורים: במקור טירת המלך, לאחר שגורשה מהטירה על ידי אימה מצאה מקלט בביתם של שבעה גמדים.

מקצוע/תפקיד: נסיכה, בביתם של שבעת הגמדים היא אחראית על בישול וניקיון.

חוזקות: חביבה, אופטימית, מסודרת, שרואה את הטוב בכל אחד.

חולשות: אחראית על סדר וניקיון. לא נלחמת על עצמה אלא תלויה באחרים שיצילו אותה. היא מוצגת כאישה חלשה ויפה שלא שום דבר רע שמצריך את רדיפתה והשנאה אליה.

ציטוט מהסרט: "מראה מראה שעל הקיר, מי הכי יפה בעיר?"- המכשפה הרעה
לאחר שהראי של המכשפה מגלה לה שהאישה היפה ביותר בעיר היא שלגיה, היא נתקפת שנאה כלפיה שנובעת מקנאה, ובגלל שרוצה להיות היא האישה הכי יפה בעיר היא רוצה להרוג את שלגייה.

התפתחות הדמות: שלגייה נרדפת על ידי אמה החורגת שלה בשל היופי שלה. בשלב מוקדם בסרט היא מעולפת על ידי תפוח מורעל ולא חווה התפתחות.
הנסיך רואה את שלגיה לראשונה כאשר היא שרה בבאר המשאלות שלה. הוא מיד מתאהב בה ובקולה. מאוחר יותר הוא מופיע שוב כדי להחיות אותה. הדמות של שלגיה נשארת סטטית ולא מתפתחת, מרבית העלילה קורית בלעדיה, בזמן שהיא מעולפת.

תלות באחרים: שלגיה לא מגינה על עצמה אלא מגנים עליה. היא פסיבית ומעולפת בזמן שאחרים נלחמים למענה. בתחילת הסרט היא נמצאת עם הגמדים ומטפלת בהם, אחר כך נעולה בארון זכוכית, ולאחר שהנסיך מציל אותו מתחתנת איתו. היא לא עושה דבר בשביל עצמה וחייה סובבים סביב תלותה אחרים.

קיס.png

 

ביטוי פמיניזם ושוביניזם בסרט

הסרט מפגין פמיניסטיות ושוביניסטיות בכמה היבטים:

  • מעמד האישה: הנשים בסרט מוצגות בשני אופנים- המרשעת, המכוערת, החזקה, ומנגד הטובה, היפה, העדינה.
  • התנהגות: בביתם של שבעת הגמדים שלגיה היא אחראית על הסדר והניקיון, בלעדיה הם מלוכלכים ולא יכולים לדאוג לעצמם בלי האישה בבית שתטפל בהם ותנקה את הבית.
  • פסיביות/אקטיביות: היא מעולפת בזמן שאחרים מגנים עליה. לא עושה שום דבר בשביל להגן על עצמה.
  • תלות באחרים: שלגיה אוכלת מהתפוח המורעל שמוצע לה ומתעלפת. לאורך שארית הסרט אנשים אחרים מסביבה מנסים להציל אותה. אמנם שלגיה היא הדמות הראשית, אבל הסרט היא לא מפגינה עצמאות אלא תלויה באחרים. מיד לאחר שהנסיך מעיר אותה היא מתחתנת איתו, בלי היכרות מעמיקה.

 

disney-princess-screencaps-princess-snow-white-disney-princess-32440938-4353-3240.jpg

 


 

הסרט "סינדרלה"

פילמוגרפיה00133569

תאריך הפצה: 16 בפברואר 1950

במאי: קלייד ג'רונימי, ווילפרד ג'קסון, המילטון לוסקה

הפקה: וולט דיסני

תסריט: קן אנדרסו, פרס פירס, הומר ברייטמן, וינסטון היבלר, ביל פיט, ארדמן פנר, הארי ריבס, ג'ו רינאלדי, טד סירס

תקציב: 2.9 מיליון דולר

הכנסות: 85 מיליון דולר

מבוסס על סיפור מאת שארל פרו, ווינסטון היבלר, ביל פיט, קן אנדרסון, טד סורס, ארדמאן פנר, ג'ו רינאלדי, הומר בריגיטמאן, הארי ריב.

 

פרסים ומעומדויות:

7 מועמדויות ו4 נצחונות, ביניהם:

  • פרסי האקדמיה (האוסקר) עבור המוזיקה טובה ביותר: מועמד
  • פרסי הוגו עבור ההצגה הדרמטית הטובה ביותר: מועמד
  • פסטיבל הסרטים הבינלאומי בברלין עבור בימוי ומוזיקה: זכה
  • דוב הזהב בפסטיבל הסרטים הלאומי בברלין עבוד הסרט הטוב ביותר: זכה

 

סינדרלה

חיצוניות: מעג.pngסינדרלה רזה, בעלת שיער בהיר ועיניים ירוקות. מוצגת כמאוד יפה לעומת אחרות.

מקום מגורים: בביתו של אביה. לאחר שנפטר היא גרה שם עם אמה ואחיותיה החורגות.

מקצוע/תפקיד: אחראית על לנקות ולסדר את הבית, לתפור את הבגדים ולהכין את האוכל, הכל עבור אמה ואחיותיה שלא עושות דבר.

חוזקות: מדברת עם ציפורים ועכברים, יודעת לתפור ולשיר.

חולשות: מוצגת כחלשה לעומת אמה ואחיותיה.

התפתחות הדמות: לאחר שלא מרשים לה ללכת לנשף הנסיך, הפייה נותנת לסינדרלה שמלה יפה ונעלי זכוכית יפות, יחד עם כרכרה- הכל באמצעות קסם. סינדרלה מגיעה לנשף והנסיך מתאהב בה ממבט ראשון והם רוקדים ריקוד אחד ביחד. לאחר הנשף הוא מחפש אותה בכל רחבי הממלכה ומוצא אותה בזכות נעל הזכוכית שהשאירה מאחור. במהלך הסרט סינדרלה אוזרת יותר בטחון עצמי ומתחילה לעמוד על שלה.

תלות באחרים: מי שמצילים את סינדרלה היא הפייה הטובה שלוקחת אותה לנשף והנסיך שמתאהב בה ומתחתן איתה. סינדרלה פסיבית בזמן שאחרים נלחמים עבורה, היא לא עושה שום דבר על מנת להוציא את עצמה מהמצב הבעייתי בו היא נמצאת בבית. נעל הזכוכית מייצגת את הפתרון לבעיות שלה, והיא מגיעה פעם אחת מידיי הפייה ופעם אחת מידיי הנסיך.

סליפר.png

 

ביטוי פמיניזם ושוביניזם בסרט

הסרט מפגין פמיניסטיות ושוביניסטיות בכמה היבטים:

  • מעמד האישה: האישה מוצגת בסרט בשלושה אופנים- הראשון הן האמא והאחיות החורגות והן המרשעות, המכוערות, העשירות. מנגד יש את סינדרלה שהיא העדינה, היפה, הסובלת. בנוסף מופיעה הפייה הטובה שהיא האישה הכי מלאה בסרט והיא מצילה את המצב.  
  • התנהגות: סינדרלה אחראית על הסדר והניקיון עבור אחרים. היא תלויה באחרים לאורך כל הסרט- אם בפיה הטובה ואם בנסיך, היא מנציחה את המסר השוביניסטי שהאישה תלויה בגבר.
  • פסיביות/אקטיביות: כל הבעיות שלה נפתרות על ידי מקור חיצוני- הפיה הטובה, היא לא צריכה לעשות שום דבר באופן פעיל על מנת להציל את עצמה חוץ מלהיצמד להוראות הפייה.
  • תלות באחרים :שלגיה אוכלת מהתפוח המורעל שמוצע לה ומתעלפת. לאורך שארית הסרט אנשים אחרים מסביבה מנסים להציל אותה. אמנם שלגיה היא הדמות הראשית, אבל הסרט היא לא מפגינה עצמאות אלא תלויה באחרים. מיד לאחר שהנסיך מעיר אותה היא מתחתנת איתו, בלי היכרות מעמיקה.

 

cinderella-diet-trend-3-1519771001

 


הסרט "בת הים הקטנה"

פילמוגרפיהd791d7aa_d794d799d79d_d794d7a7d798d7a0d794_d79bd7a8d796d794_d7a2d791d7a8d799d7aa_d79ed7a7d795d7a8d799d7aa_1990

תאריך הפצה: 17 בנובמבר 1989

במאי: רון קלמנטס, ג'ון מוסקר

הפקה: ג'ון מוסקר, הווארד אשמן

תסריט: רון קלמנטס, ג'ון מוסקר

תקציב: 40 מיליון דולר

הכנסות: $211,343,479

מבוסס על האגדה "בת הים הקטנה" מאת הנס כריסטיאן אנדרסן.

 

פרסים ומעומדויות:

21 מועמדויות ו17 נצחונות, ביניהם:

  • פרסי האקדמיה (אוסקר) לשיר המקורי הטוב ביותר: ניצח על שיר אחד, מועמד על שיר אחר
  • גלובוס הזהב לשיר הטוב ביותר בסרט: ניצח על שיר אחד, מועמד על שיר אחר
  • פרס גראמי לשיר הטוב ביותר שנכתב עבור סרט
  • פרס מסך הזהב של גרמניה

 

אריאל

חיצוניות: פרוטריט.pngשיער אדום בוהק, עיניים כחולות גדולות.

מקום מגורים: ארמון מפואר במצולות הים

מקצוע/תפקיד: בת הצעירה מבין חמש בנותיו של מלך הים

חוזקות: יכולות שירה מפותחות

חולשות:  תמימה, לא דואגת לעצמה. לא חושבת על ההשלכות של המעשים שלה.

ציטוט מהסרט:  "מה לא אתן כדי להיות איתך? למענך אוותר על הכל, אם רק אוכל לראותך שוב מחייך… לאן אלך? לאן אפנה? לא נפרד תמיד ביחד אתה ואני ואז אהיה שלך לעולם" -אריאל, כשרואה את הנסיך אריק לראשונה בזמן שהוא מעולף.
אריאל פוגשת את אריק בזמן שהוא טובע ומצילה את חייו. בהיותו מעולף היא שרה לו את השיר שאת מילותיו ציטטתי, ומביעה את רגשותיה כלפיו. היא מתאהבת בו במבט ראשון והיא מעולם לא דיברה איתו. בעקבות פגישה זו חייה השתנו והיא עוזבת את הים ומוותרת על היותה בת ים בשביל להיות בת אנוש, הקול שלה נלקח ממנה בתמורה לכך, והכל על מנת להיות עם אריק שפגשה רק פעם אחת ואפילו לא דיברה איתו.

התפתחות הדמות: אריאל נותנת את הקול שלה ומקבלת רגליים והופכת לאישה, זאת על מנת שתוכל לפגוש שוב את הנסיך אדם שאותו פגשה בעבר. היא מנסה לגרום לו להתאהב בה. העלילה שלה סובבת סביב האהבה שלה אליו. בתחילת הסרט יש לה יכולות שירה מאוד מפותחות אך היא מוותרת על קולה בשביל לקבל רגליים ולהפוך לבת אנוש.

תלות באחרים: תלויה באביה עד גיל מסוים. תלויה במכשפה שנותנת לה רגליים ולוקחת את קולה. היא תלויה בנסיך אדם כי איבדה את הקול בלה בשביל להיות איתו. היא מוותרת על הדבר הכי משמעותי בה- הקול שלה, בשביל שתוכל להיות עם הנסיך שפגשה והתאהבה בו במבט ראשון. אריאל אפילו לא דיברה עם הנסיך לפני שהחליטה לוותר על החיים שלה כפי שהכירה אותם כבתולת ים, ולוותר על הקול שלה, בשביל שתוכל להיות איתו.

זוגותזוגות.png

ביטוי פמיניזם ושוביניזם בסרט

הסרט מפגין פמיניסטיות ושוביניסטיות בכמה היבטים:

  • מעמד האישה: מעמד האישה בעולמה של אריאל הוא נחות, והן כפופות לגברים. האישה החזקה והעצמאית היחידה שמוצגת בסרט היא המכשפה. מעביר את המסר שנשים טובות לא יכולות לדאוג לעצמן.
  • התנהגות: אריאל מוותרת על כל החיים שלה ועל הכישרון שלה בשביל בחור שפגשה פעם אחת. היא מתנהגת בפזיזות ובאנוכיות.
  • פסיביות/אקטיביות: היא אקטיבית במטרה למצוא את הנסיך שהכירה והתאהבה בו. פונה בעצמה למכשפה.
  • תלות באחרים: תלויה באביה עד גיל מסוים. תלויה במכשפה שנותנת לה רגליים ולוקחת את קולה. היא תלויה בנסיך אדם כי איבדה את הקול בלה בשביל להיות איתו. היא מוותרת על הדבר הכי משמעותי בה- הקול שלה, בשביל שתוכל להיות עם הנסיך שפגשה והתאהבה בו במבט ראשון.

 

97197f5bffb3173f41afd2128352ff4d

 


 

הסרט "מולאן"

פילמוגרפיה1.png

תאריך הפצה: 19 ביוני 1998

במאי: טוני בנקרופט, בארי קוק

הפקה: פאם קואטס

תסריט: ריטה הסיאו, פיליפ לזבניק, כריס סנדרס, יוג'ניה בוסטויק-סינגר, ריימונד סינגר

תקציב: 70 מיליון דולר

הכנסות: 304,320,254$

מבוסס על סיפור עם סיני על פא מולאן.

 

פרסים ומעומדויות:

21 מועמדויות ו17 נצחונות, ביניהם:

  • פרסי אנני: זכה
  • פרסי האקדמיה (אוסקר) לפסקול הטוב ביותר: מועמד
  • גלובוס הזהב לפסקול הטוב ביותר ולשיר הטוב ביותר: מועמד
  • רשימת עשרת סרטי האנימציה הטובים ביותר של מכון הסרטים האמריקאי: מועמד

 

מולאן

חיצוניות:2.pngסינית בעלת עיניים מלוכסנות, מבנה גוף קטן עם מותניים צרות. שיער שחור כהה שבשלב מסויים היא חותכת על מנת להידמות יותר לגבר. בשונה מנסיכות אחרות, למולאן עיניים חומות.

מקום מגורים: בסין יחד עם משפחתה ואז מצטרפת לצבא.

מקצוע/תפקיד: בהתחלה אין מקצוע, אחר כך מתגייסת לצבא והופכת ללוחם(ת).

חוזקות: חוזק נפשי ופיזי, מגינה על המשפחה שלה ועל מדינתה.

חולשות: לא מכירה את דרכי הגברים וכמעט תופסים אותה. המון אנשים מפקפקים ביכולתיה בגלל היותה אישה.

ציטוט מהסרט: "מי אני? כנראה כלה לא אהיה לעד, ולא בת מושלמת. האומנם, התפקיד לא לי נועד? לי ברור שליבם של בני משפחתי אשבור, אם רק בדרכי אצעד." -מולאן לפני שבוחרת להתגייס
משפחתה של מולאן לא מסכימה לרצונה להתגייס אבל מולאן לא מוכנה לוותר על כך. היא יודעת שהיא תפגע בהם עם מעשייה אבל היא מרגישה שיש לה מחויבות שהיא לא יכולה לוותר עליו. היא כועסת על עצמה שהיא לא תוכל לעשות אותם מאושרים ושהיא לא הבת סינית המנומסת והטיפוסית שהם אולי היו רוצים.

התפתחות הדמות: מולאן לומדת את דרכי הגברים ונלחמת כמו אחד מהם בהיותה במלחמה. לאחר שמגלים שהיא אישה היא מגורשת מהצבא, אבל בסופו של דבר מצילה את המצב ואת כל הגברים.

תלות באחרים: מולאן תלויה אך ורק בעצמה, היא לוקחת אחריות לידיים שלה ומוכיחה שהיא יכולה להילחם בדיוק כמו אחרים. היחיד שעוזר לה הוא הדרקון מושו שמייצג את אבות אבותיה.

 

ביטוי פמיניזם ושוביניזם בסרט

הסרט מפגין פמיניסטיות ושוביניסטיות בכמה היבטים:

  • מעמד האישה: הסביבה של מולאן מאוד שוביניסטית ולא מאמינה ביכולת האישה להילחם ובשוויונה עם גברים, הסביבה תופסת את מולאן כאישה חלשה שהתפקיד היחיד שלה הוא עבודות בית. המון אנשים יוצאים נגדה ומזלזלים בה, אבל מולאן מוכיחה את כולם אחרת- היא נלחמת בדיוק כמו כל גבר אחר ותורמת לניצחון.
  • התנהגות: מולאן עומדת על שלה ומסרבת לתת לאחרים לדרוך עליה, היא מסורה למטרת ההוכחה שהיא טובה ומסוגלת להילחם בדיוק כמו כל גבר, ומוכנה לשנות את ההתנהגות שלה בהתאם- היא לומדת את דרכי הגברים. מולאן מהווה מעין "תום בוי" אך זו האפשרות היחידה שלה- להתנהג בצורה גברית, בהתחשב לסביבתה.
  • פסיביות/אקטיביות: מולאן היא גיבורה אקטיבית לחלוטין, היא מצילה את המצב בעצמה ולא נותנת לאף אחד לזלזל בה.
  • תלות באחרים: בניגוד לנסיכות אחרות, מולאן אינה תלויה באחרים, רק בעצמה, עד כדי שאחרים אפילו תלויים בה. היא שוברת מוסכמות. היא מהווה גיבורה נשית חזקה, ומעבירה את המסר שנשים יכולות לעשות כל דבר שרק ירצו.

 

3.png

 


 

הסרט "לשבור את הקרח"

פילמוגרפיהכרזה.png

תאריך הפצה: 28 בנובמבר 2013

במאי: כריס באק, ג'ניפר לי

הפקה: פיטר דל וצ'ו

תסריט: ג'ניפר לי

תקציב: 150 מיליון דולר

הכנסות: 1.276 מיליארד דולר

מבוסס על סיפור מאת כריס באק ושיין מוריס.

 

פרסים ומעומדויות:

57 מועמדויות ו79 נצחונות, ביניהם:

  • פרסי האקדמיה (אוסקר) על הסרט המצוייר הטוב יותר: זכה
  • פרסי האקדמיה (אוסקר) על השיר המקורי לסרט הטוב ביותר: זכה
  • פרסי גלובוס הזהב עבור הסרט הטוב המצוייר ביותר: זכה
  • פרסי גלובוס הזהר עבור השיר המקורי לסרט הטוב ביותר: זכה

 

אנה

חיצוניות:אנה 1.pngשיער אדמוני, מבנה גוף קטן ודקיק, מותניים צרות. עיניים ירוקות גדולות.

מקום מגורים: ארמון הממלכה

מקצוע/תפקיד: הנסיכה הצעירה.

חוזקות: אהבה לאחותה, חכמה, מוכנה לעשות הכל למען אהוביה.

חולשות: תמימה, נופלת בפיתוי של אנשים שמנסים לפגוע בה. לא זהירה.

התפתחות הדמות:  לאורך הסרט היא לומדת להכיר את עצמה יותר טוב, הופכת להיות פחות תמימה, ונלחמת עבור המשפחה שלה והאהובים שלה. היא מתבגרת באופן משמעותי ומהווה דוגמה חיובית לצופים. בסוף הסרט אנה מצילה את אזלה ומיד לאחר מכן אלזה מצילה את אנה.

תלות באחרים: בתחילת הסרט ניתן לראות כי אנה מאוד תלויה באחותה, אבל היא הולכת בעקבותיה ומוכנה להילחם בעצמה, לא תלויה באף אחד להגן עליה, לא מפחדת להיפגע ומאמינה בלב שלם בתוצאה חיובית.

אנה 2.png

 

ביטוי פמיניזם ושוביניזם בסרט

הסרט מפגין פמיניסטיות ושוביניסטיות בכמה היבטים אשר מתבטאים אצל אנה:

  • מעמד האישה: אנה היא דמות נשית חזקה. היא מחוזרת, אולם היא דמות בפני עצמה גם מחוץ למערכות היחסים שלה.
  • התנהגות: אנה לוקחת את המושכות לידיים והולכת לחפש אחרי אחותה בכוחות עצמה.
  • פסיביות/אקטיביות: אנה היא דמות אקטיבית, היא נלחמת על מעמדה ולא נותנת לאף אחד להוריד ממנה ומכוחה. היא לא מחכה שאחרים יעשו בשבילה דברים אלא הולכת ועושה בשביל אחרים.
  • תלות באחרים: הבן אדם היחיד שבו אנה תלויה הוא גם מי שתלויה בה בחזרה- אלזה. הן אחיות וחברות הכי טובות ותלויות אחת בשנייה.
    האהבה שלהן מנצחת הכל.

טוגדררר.png

 

אלזה

חיצוניות: אלזהשיער לבן בהיר מאוד וארוך, עיניים כחולות גדולות, אף קטן, מבנה גוף קטן ורזה מאוד.

מקום מגורים: ארמון הממלכה

מקצוע/תפקיד: בתחילת הסרט נסיכה, בהמשך מלכה

חוזקות: אהבה לאחותה, כוחות קסם של קור וקרח.

חולשות: מפחדת מהכוחות שלה ולכן בורחת.

התפתחות הדמות: בתחילת הסרט אלזה מפחדת מהכוחות שלה ולא מצליחה לשלוט בהן, ולכן בורחת מהממלכה. במהלך הסרט היא לומדת לשחרר ולשלוט בכוחות שלה, ובסופו של דבר חוזרת לממלכה. לאחר שהנסיך שניסה להשתלט על הממלכה, הנס, מנסה לרצוח את אלזה, אנה מצילה את חייה וקופאת תוך כדי. אלזה מחבקת את אנה ואנחנו מגלים שהאהבה האמיתית ביניהן, האחיות, היא שהצליחה להמיס את הקרח.

תלות באחרים: תחילת הסרט אלזה תלויה בהוריה אבל לאחר שהם מתים היא נאלצת להסתדר בעצמה. היא בורחת למסתתרת מכולם וכשחוזרת מנסה הנס לרצוח אותה, אולם אנה מצילה את חייה.

אלזההה.png

ביטוי פמיניזם ושוביניזם בסרט

הסרט מפגין פמיניסטיות ושוביניסטיות בכמה היבטים אשר מתבטאים אצל אלזה:

  • מעמד האישה: אלזה היא דמות נשית חזקה
  • התנהגות: אלזה מביעה פחד מעצמה ויכולותיה ובורחת מהממלכה, אולם בסופו של דבר חוזרת ומפגינה את אהבתה לאחותה.
  • פסיביות/אקטיביות: בתחילת הסרט אלזה פסיבית- היא נמנעת מלהשתמש בכוחותיה ונחבאת את הכלים. במהלך הסרט היא מקבלת את עצמה כמו שהיא והופכת להיות אקטיבית.
  • תלות באחרים: הבן אדם היחיד שבו אלזה תלויה הוא גם מי שתלויה בה בחזרה- אנה. הן אחיות וחברות הכי טובות ותלויות אחת בשניה. האהבה שלהן מנצחת הכל.
  • אלמנטים לא מציאותיים: ניתן לראות כי בכרזות הסרט העיניים של אלזה רחבות יותר מהמותניים שלה. בזאת היא משקפת מודל גוף לא מציאותי ומזיק לבנות שרוצות להיות כמוהה.

elsa_anna_hug_1_by_drawart_k-d96xqqb